SiFaT pEluPa?! - eH LuPa Laa...

Lupa merupakan satu sifat yang lumrah dalam hidup setiap insan...Bak kata Mantan Perdana Menteri kte yang ke-4 (Che Det) "Melayu Mudah Lupa"...Memang pun ini merupakan sifat yang ada dalam diri kita...Tetapi apabila kita selalu sgt lupa so, AWAS!!! ini akan menjadi satu penyakit yang sussah untuk dirawat...Mengapa sifat pelupa ini semakin menjadi-jadi dalam diri kita???

Disini aku ada 3 sebab boleh menyebabkan seseorang itu menjadi pelupa:

1) Pemakanan
Kita akan menjadi pelupa apabila polar pemakanan yang salah diamalkan. Makanan yang berminyak dan berlemak akan menyebabkan pembuluh darah menjadi sempit dan ini menyukarkan pengaliran darah ke seluruh tubuh terutama ke otak sehingga tidak dapat melakukan kerja secara optimum (atau lebih mudah sering menjadi pelupa).

Caranya mudah, hanya perlu mengikut gizi makanan yang seimbang dan perbanyakkan makanan yang mempunyai vitamin B dan C untuk mencergaskan pemikiran disamping perlu melakukan latihan mengingat.

*Orang tua-tua kata makan kepala ikan akan menjadi cepat lupa,btui ke???aku selalu makan gulai kepala ikan kat umah..hehehehe


2) Terlalu Fokus Pemikiran dan Perhatian
Fakta ini kukuh kerana kesibukkan dan rasa cemas membuatkan kita mudah lupa. Mengapa ini berlaku? Jika terlalu fokus kepada sesuatu perkara yang menakutkan dan mencemaskan serta negatif pada otak secara berterusan. Ini akan menyebabkan semakin sedikit energi yang ada pada otak untuk dilokasikan bagi mencari maklumat di otak.
So apabila kita dalam keadaan stress atau tertekan, cuba tenangkan fikiran, tarik nafas dalam-dalam, cuba kawal fikiran supaya berfikiran positif. Sekiranya takut ada perkara penting yang kita lupa, so buatkan list jadual harian kita. Zaman semakin canggih, dalam Hphone pun dah bleh buat list, ada to do list dan berbagai aplikasi lain lagi. Serta yang lebih penting buat latihan mengingat.

Macamana nak wat latihan mengingat??? - dalam paperkan banyak teka silang kata, selain itu ada game sudoku yang baik untuk mengingat. ada juga petua mudah, ingat setiap no plat kereta yang melintasi kita,kalau xleh semua no blakang pun jadi..ini sekadar latihan...

3) Kurang Bersenam Fizikal
Rutin melakukan senaman bukan hanya baik pada jantung malah baik untuk pelancaran peredaran darah keseleruh badan terutama otak kita. Untuk mengoptimumkan penggunaan otak, oksigen yang ckp dari arteri diperlukan sepaya otak dapat bekerja secara maksimum. oleh itu senaman dapat membantu kita. Sekiranya kita jarang melakukan senaman, ini merupakan salah satu punca menyebabkan kita mudah lupa.

Antara saranan senaman yang boleh dilakukan oleh anda ialah dengan berjalan secara cepat serta banyakkan berjalan(kurangkan berkenderaan atau park kereta jauh2 dari tempat yang dituju), jongging, renang, berbasikal serta senaman aerobik selama lebih kurang 30 minit untuk melancarkan perjalanan darah.

Tip ringkas mengatasi masalah pelupa:
- Perlu mempunyai dairi untuk menulis setiap perkara yang perlu dibuat, jgn hanya bergantung kepada otak semata2.
- Lebih teliti dalam menguruskan barangan. Letakkan barangan yang diperlukan setempat agar tidak mudah terlupa.
- Jangan panik atau kesal sekiranya tertinggal barang, sekiranya anda semakin panik ini akan membuatkan anda akan menjadi semakin pelupa..AWAS!!!!
- Kembalikan pada tempatnya - ini merupakan suatu perkara yang sukar dilakukan tetapi ini dapat mengurangkan sifat pelupa kita apabila kita dapat letak kembali sesuatu barang pada tempat yang selalu kita letak.
- Mengulang - Sering mengulang apa yang perlu diingatkan dan dihafal sepaya kita tidak terus lupa. Contohnya ingat dalam hati 'hari ini aku perlu ke bank' untuk beberapa kali supaya tidak mudah lupa.
- Minta pertolongan - sekiranya sukar lagi mengingat, anda boleh meminta tolong daripada rakan, atau pasangan anda agar mengingatkan anda.
- Jangan Menunda - ini perkara paling penting, sekiranya boleh dilakukan segera sesuatu perkara itu harus dilakukan dengan seberapa segera dan jangan menunda. Ini akan menyebabkan penyakit ini lagi mudah menular dalam diri..

Selain itu perkara yang paling2 penting bagi yang beragama Islam iaitu kembali kepadaNya dengan berdoa..antaranya doa penerang hati :

Credit to : Zikir & doa harian

Sama-samalah kita beramal dan berusaha sesungguhnya Allah sentiasa menyukai orang yang sering berusaha dan beramal kepadanya...

No comments: